FANDOM

Wiki
MY DREAM TEAM by Zlatan Ibrahimovic02:17

MY DREAM TEAM by Zlatan Ibrahimovic

Zlatan Ibrahimović – szwedzki piłkarz, grający na pozycji napastnika. Obecnie jest piłkarzem PSG

Kariera klubowa Edytuj

Ibrahimović jest wychowankiem klubu Malmö FF, w którym debiutował w szwedzkiej ekstraklasie w 1999 r. W 2001 r. za 10,8 mln euro przeszedł do Ajaxu Amsterdam, z którym dwukrotnie zdobył mistrzostwo Holandii, a także Puchar Holandii i Superpuchar Holandii. Od 31 sierpnia 2004 grał w Serie A w Juventusie, który zapłacił za jego transfer 19 mln euro. W debiutanckim sezonie był najlepszym piłkarzem Juventusu, w 2004 r. w rankingu FIFA został wybrany ósmym piłkarzem na świecie. Sezon 2005/2006 był już znacznie mniej udany dla Ibrahimovića niż poprzedni. Grał wprawdzie bardzo dobrze, jednak strzelił "tylko" 14 bramek. Mimo to ówczesny trener Juventusu, Fabio Capello, wciąż stawiał na niego, często kosztem Alessandro Del Piero, podstawowego zawodnika Juventusu. Kiedy Juventus został zdegradowany do Serie B (włoska druga liga) Ibrahimović postanowił, że opuści Delle Alpi. 10 sierpnia 2006 roku przeszedł z Juventusu do Interu Mediolan za kwotę ok. 32 mln euro. Trzy razy z rzędu zdobył z nim mistrzostwo Włoch, w sezonach 2006/2007, 2007/2008 i 2008/2009. W ostatnim z nich strzelając 25 goli Szwed został królem strzelców Serie A. 27 lipca 2009 roku podpisał kontrakt z FC Barceloną, Inter otrzymał 45 mln euro oraz Samuela Eto'o.

28 sierpnia 2010 AC Milan poinformował, że Ibrahimović zostanie wypożyczony na sezon 2010/2011 do tego klubu z przymusem wykupu za 24 miliony euro. Po przejściu testów medycznych zawodnik 29 sierpnia podpisał kontrakt. W sezonie 2011/2012 został królem strzelców Serie A z 28 bramkami.

W lipcu 2012 roku Zlatan Ibrahimović podpisał kontrakt z PSG, które zapłaciło za szwedzkiego napastnika 23 miliony euro. Od tego czasu Ibrahimović zarabia 13 milionów euro rocznie, stając się dzięki temu najlepiej zarabiającym piłkarzem we Francji.

Swojego pierwszego gola w barwach drużyny z Paryża zdobył w 64. minucie, a potem 90. minucie z rzutu karnego w ligowym spotkaniu z FC Lorient (2:2). W swoich występach strzelił do 1 grudnia 2012 roku 12 bramek w 11 meczach. Przyczynił się w znacznym stopniu do awansu w Champions League z fazy grupowej asystując przy 5 bramkach i strzelając 2 bramki.

Kariera reprezentacyjna Edytuj

W reprezentacji debiutował 31 stycznia 2001 roku w Växjö w meczu z reprezentacją Wysp Owczych. Dotychczas uczestniczył w mistrzostwach świata w 2002 i 2006 oraz w mistrzostwach Europy w 2004, 2008 i 2012. Z dniem 9 listopada 2009 roku podjął decyzję o tymczasowym zawieszeniu reprezentacyjnej kariery do czasu eliminacji mistrzostw Europy, spowodowanej brakiem awansu reprezentacji Szwecji na mistrzostwa świata w 2010. 15 lipca 2010 postanowił wrócić do reprezentacji. Reprezentował Szwecję na mistrzostwach Europy w piłce nożnej w 2012. Tam został wybrany do drużyny mistrzostw Euro 2012 jako jedyny napastnik, który nie awansował z fazy grupowej. Jest kapitanem drużyny reprezentacji Szwecji.

Życie prywatne Edytuj

Ibrahimović jest potomkiem bośniackich emigrantów, którzy osiedlili się w Szwecji. Jego ojciec – Šefik (ur. 23 sierpnia 1951) pochodzi z Bośni i Hercegowiny, matka – Jurka (ur. 16 kwietnia 1951) z Chorwacji. Ibrahimović ma trójkę rodzeństwa: siostrę Sanelę (ur. 7 lipca 1979), oraz braci Sapka (ur. 30 kwietnia 1973) i Aleksandra (ur. 10 lipca 1986).

Jest związany z Heleną Seger (uznana modelka w Elle i była dyrektor linii lotniczych), ma z nią dwóch synów: Maksymiliana (ur. 22 września 2006) i Vincenta (ur. 6 marca 2008). Ibrahimović w wieku 17 lat zdobył czarny pas w taekwondo w klubie Enighet Malmö Taekwondo[2]. Jest wierzącym katolikiem[3].

W listopadzie 2011 ukazała się autobiografia piłkarza pt. „I'm Ibra”, 

która wzbudziła wiele kontrowersji, a szczególnie zamieszczone w niej wyznania Ibrahimovicia dotyczące jego pobytu w Barcelonie i konfliktu ze

szkoleniowcem katalońskiej drużyny – Pepem Guardiolą[4]. Mówi w języku szwedzkim, angielskim, włoskim, serbsko-chorwackim oraz rozwija francusk

Więcej z Fandomu

Losowa wiki